Varför är det så svårt?


Du har en plan. Du följer den slaviskt under en period. Sen fallerar det. Kanske börjar du slarva en dag, eller en helg. Snabbt blir det en vecka, två veckor, en månad. Du har inte längre kontroll och du går snabbt upp delar av det du gått ner, eller kanske allt, eller till och med mer än vad du vägde när du började.

Du mår dåligt över detta. Hur kunde det hända? Du var så taggad, du ville detta så mycket och det gick ju så bra. Människor i din omgivning har sett vilken skillnad du åstadkommit. Du har fått många snälla kommentarer. Din partner har sagt uppskattande saker till dig.

Vad var det som gick snett? Vad fick dig att avvika från planen?

Det finns såklart väldigt många orsaker till det och det går inte att rada upp alla, men om du fungerar det minsta som jag så kan någon av dessa orsaker vara en stor bov i dramat.

Du har varit för strikt
Många gånger ser man människor i sin omgivning som påbörjar en diet. De är öppna med det, skriver ut det på sociala medier och berättar väldigt mycket om sin diet. Ofta vill de övertyga andra om hur fantastisk dieten är. De fortsätter posta inlägg under en period, sen blir det tyst. Nästa gång du träffar dem så har det inte riktigt gått som de tänkt sig och de är tillbaka i gamla vanor igen.

Det som kan ha hänt är att de varit för strikta. De har gått in i sin viktminskning med 200% motivation de har följt sin diet helt enligt alla föreskrifter. Sen har de tagit ett avsteg, de gamla vanorna har tagit överhanden och de överger sin plan och konstaterar sitt misslyckande. Det är inte ovanligt att dessa människor känner att det svikit inte bara sig själv utan de som gett alla de snälla kommentarerna. Det är också lätt att känna skam när man varit så öppen med att man kämpar och sen inte klarar det.

Jag är en sån som måste dela med mig. Jag kan inte kämpa i det tysta. Det ger mig så mycket energi när jag får uppmuntrande kommentarer av folk. Jag är också en sån som känt skam och mått dåligt över att jag inte längre orkat hålla på. Jag har helt fokuserat på en total, strikt kost. Inte ett enda avsteg tolereras. Det är inte hållbart.

Det är viktigt att inse det som alla tjatar om: “Det är en långsiktig förändring att gå ner i vikt”. Det är inte bara en floskel, det är faktiskt sant. Såklart vill man gå ner snabbt, men risken är stor att att man kör för hårt och inte tillåter sig själv att må bra.

Något som hänt som inte rör vikten men som får dig att tappa ork och lust
Det kan vara att du blivit av med jobbet, det är trassligt i familjerelationer, någon i din närhet kanske har gått bort. Det finns gånger i livet när viktminskningen inte är högst prioriterat och det är helt ok. Som ett eget exempel kan jag nämna att jag lyckades gå ner ca 20 kg under vintern 2005-2006. Allt gick jättebra men sen föddes ett av mina barn vilket var en omställning. Då tappade jag kontrollen över vikten och jag gick upp allt och lite till igen.

Det du kan göra är ju att undvika att trösta dig med mat och godis. Ät som vanligt, men utan att strikt följa en diet. Oftast fungerar detta ganska bra. När du väl tar dig upp på banan igen så har fallet inte blivit så högt!

Det har gått för bra
Kan man tappa motivationen när det går för bra? Ja, jag kan i alla fall det. Du har gått ner 15kg, du vet att det fungerar, då tappar du plötsligt intresse. Varför? I mitt fall handlar det nog om att jag har svårt att slutföra saker. Om jag håller på med ett projekt så är det bara roligt fram till utmaningarna är borta. När det bara är rutinjobb kvar så tröttnar jag. Så är det ju även vid viktminskning. Det fungerar, jag vet hur jag ska göra, nu gäller det bara att göra det. Då kan jag tröttna.

För att undvika detta kan man försöka hitta något som får intresset att brinna vidare. I mitt fall började jag ta kontakt med människor som verkade ha tappat motivationen för att dela med mig av mina erfarenheter. Då fick jag verkligen en nytändning. Det du måste göra är att hitta det som får dig att kämpa på. En ny form av träning kanske? Du kanske har någon i din omgivning som också jobbar med sin vikt som du kan diskutera med och bli inspirerad av. Ta hellre hjälp än att sitta själv, för du är inte ensam. Jag lovar!

Det har gått för dåligt
Du får inte resultatet du förväntat dig. Du sköter dig exemplariskt men står ändå still i vikt eller kanske till och med går upp.

Att behålla motivationen efter flera veckor av stillestånd är väldigt svårt. Du kämpar på men får ingen lön för mödan.

Att det blir så kan ha olika orsaker. Man måste komma ihåg att kroppen är en rätt komplex maskin. Den är inte alltid lätt att förstå. Man får helt enkelt prova sig fram. Min erfarenhet när det kommer till stopp i viktminskningen är att det behöver göras en förändring. Det behöver inte vara mycket. En ny träningsform, en ny frukost, träna mer, träna mindre. Ibland kan det hjälpa att äta en pizza. Men försök att inte ge upp, försök istället se det som en utmaning.

Ovanstående är inte på långa vägar alltid hela sanningen, men det är lätt att man inte stannar upp och funderar utan istället bara konstaterar att man inte klarade det. När du avvikit från din plan, sätt dig då ner och fråga dig; varför. När du besvarat den frågan ärligt, fråga dig då vad du kan göra för att det inte ska hända igen. Och du, kämpa på! Du är inte ensam!


© 2018 Viktologi.se. Alla rättigheter reserverade.

Tema av Anders Norén.